8 800 godzin na Tyskim Rowerze Miejskim

rejestracja

wystarczy 1 minuta

logowanie

przygotuj telefon i PIN

Do jutra mieszkańcy Tychów mogą korzystać z 42 rowerów Tyskiego Roweru Miejskiego. Zaplanowany na pięć miesięcy program pilotażowy dobiega końca. Łącznie wszystkie tyskie rowery były wypożyczone przez niemal 8 800 godzin, co odpowiada aż 366 dobom. To dużo, zważywszy na fakt, że od uruchomienia pilotażu minęły zaledwie 152 dni.

Tyski Rower Miejski został uruchomiony 1 maja. Do dyspozycji mieszkańców oddano 4 stacje i 40 rowerów miejskich. Dwa tygodnie temu ofertę uzupełniły dwa rowery cargo, które Miasto postanowiło przetestować na ostatniej prostej. W systemie Tyskiego Roweru Miejskiego zarejestrowało się niemal 2500 użytkowników, rowery wypożyczono 8500 razy, a średni czas jednego wypożyczenia wynosił aż 1 godzinę, 1 minutę i 26 sekund! „To tegoroczne rekordy jeżeli chodzi o systemy pilotażowe” – cieszy się Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – „Pokazują nam, jak wielkie jest zapotrzebowanie na utworzenie pełnowymiarowego systemu rowerowego w tak dużym mieście jak Tychy. Widać wyraźnie, że Tyski Rower Miejski od początku pełni nie tylko funkcję komunikacyjną, ale i rekreacyjną, o czym świadczy chociażby bardzo długi średni czas jednego wypożyczenia.

Bardzo się cieszymy, że tyszanom pomysł miejskiej wypożyczalni rowerów się spodobał, o czym świadczy tak duża liczba wypożyczeń. Już teraz mogę zapewnić, że na tych pięciu miesiącach się nie skończy i że Tyski Rower Miejski powróci na wiosnę” – mówi Miłosz Stec, zastępca prezydenta Tychów ds. Infrastruktury. – „Rower publiczny ma do spełnienia bardzo ważną rolę jako element komunikacji publicznej na Górnym Śląsku. Dzięki niemu zmienia się wizerunek regionu i nawyki komunikacyjne mieszkańców. To dobry kierunek.

Z tyskich rowerów korzystali jednak nie tylko użytkownicy zarejestrowani w tyskim systemie. Dzięki kompatybilności systemów Nextbike rowery w Tychach wypożyczały też osoby, które posiadają aktywne konta w innych systemach Nextbike Polska. Z tej możliwości skorzystało 374 użytkowników, którzy wypożyczyli rowery ponad 1600 razy. „Mieszkańcy Śląska znają systemy Nextbike i chętnie z nich korzystają w Katowicach, Gliwicach, Pszczynie i Tychach” – mówi Tomasz Wojtkiewicz. – „W tej chwili w aglomeracji poszczególne systemy rowerowe Nextbike są kompatybilne. Można z nich korzystać za pomocą jednego konta, jednej aplikacji, na podobnych zasadach. To taki rowerowy „wspólny bilet”, wielkie ułatwienie dla użytkowników, o które pyta każdy nowy samorząd zainteresowany wdrożeniem systemu roweru publicznego. To zupełnie realne w skali całej aglomeracji.” W śląskich systemach Nextbike zarejestrowanych jest już ponad 30 tysięcy osób. Dodatkowo, konta w innych systemach Nextbike w Polsce ma ponad 10 tysięcy mieszkańców aglomeracji.

Tyski Rower Miejski spełniał nie tylko funkcję komunikacyjną. Użytkownicy docenili również jego walory rekreacyjne. Świadczy o tym duża liczba wypożyczeń w weekendy, popularność stacji Paprocany, z której korzystano najchętniej, oraz bardzo długi średni czas wypożyczenia. W ładne dni rowery były wręcz rozchwytywane, a użytkownicy nie zwracali uwagi na to, że bezpłatne jest tylko pierwsze 15 minut wypożyczenia. Dużą popularnością cieszyły się również rowery cargo, które udostępniono użytkownikom w połowie września. To pierwsze rowery tego typu, które można wypożyczyć na Górnym Śląsku. Między przednimi kołami roweru umieszczono skrzynię, w której można przewozić bagaże o łącznej wadze do 100 kilogramów. Dodatkowo w skrzyni zamontowano składane ławeczki i pasy bezpieczeństwa, dzięki którym wygodnie i bezpiecznie można przewieźć nawet czworo dzieci.

Po zakończeniu programu pilotażowego Nextbike Polska przedstawi miastu szczegółowy raport zawierający zebrane dane, ich analizę, wnioski oraz rekomendacje dotyczące kształtu docelowego systemu Tyskiego Roweru Miejskiego.

Skip to content